Yakob's Point of Views and News, Ethiopian politics and News, Cultures, Musics etc

Thursday, January 10, 2013

Endelig har jeg fått nøkkelen til livet

- Det betyr mye for meg

Det har gått 15 år og 25 dager siden han som 2-åring kom til Norge fra Irak. Etter en rekke avslag, og en lang kamp for å bli norsk statsborger, fikk han innvilget sin søknad hos Utlendingsdirektoratet like før jul.
Saken løste seg etter Nettavisens oppslag om saken.

- Hæ? Kødder du? Jeg har fått norsk statsborgerskap! ropte en overrasket og svært glad Yousef da han i desember fikk beskjed om at han endelig har fått norsk statsborgerskap.

- Jeg her helt målløs, jeg er helt satt ut. Tenk deg 15 år.., sa han.
- Hva betyr dette for deg?
- Det er jo rett og slett nøkkelen til alt mulig, nøkkelen til livet. Jeg får jo nå muligheten til å studere. Nå får jeg endelig muligheten til å bli inkludert, og ikke ekskludert fra kunnskapen jeg har lyst til å lære. Det at jeg kan være med venner og skolen på klasseturer, eller dra med familien til utlandet, sier Yousef, og legger til:
- Men det som betyr mye for meg, er å kunne oppsøke røttene mine, hvor jeg egentlig kommer fra, sier han.

For over ett år siden ble 18-åringen lovet pass, i et møte med daværende integreringsminister Audun Lysbakken (SV). Det skulle gå raskt, men det måtte altså ytterligere oppslag til før han i dag kunne hente passet. Lese mere

No comments:

Post a Comment